• Latviešu
  • English
  • Русский

Ikdienā starp 119 koši zaļām dāmām

Kā Corolla Verso kļuva par taksometriem
Teksts: Antra Veļķere, foto: Vineta Ozere, r/a Bulterjers
 
Ar uzņēmuma BalticTaxi finanšu direktoru Juri Ērtu tiekamies vienā no pēdējām nule aizvadītās vasaras dienām. 

Viņa pārraudzībā ir ne tikai uzņēmuma finanšu jautājumi, bet arī visa plašā autoparka uzturēšana, kura lielāko daļu veido tieši Toyota automašīnas. Viņš ir atbildīgs par auto iegādi, apkopi un ekspluatāciju.
Sarunas laikā gar pārrunu telpas stikloto sienu lepni aiztipina sīciņa, bet pašpārliecināta būtne - Jorkšīras terjers, vārdā Ēriks. „Mūsu uzņēmuma talismans," lepni saka Ērta kungs un fotografējoties gādīgi ņem mazo veiksmes nesēju azotē.
Cik automašīnu bija BalticTaxi autoparkā darbības sākumā pirms diviem gadiem un cik pašlaik?
Sākām ar 50 automašīnām. Tolaik arī paši tikai mācījāmies saprast, ko nozīmē strādāt taksometru biznesā, ko nozīmē autoparka ekspluatācija. Pamazām veidojās pieredze, un šobrīd esam jau trīs reizes lielāki. Mūsu autoparkā pasažieru pārvadājumiem tagad izmantojam 147 automašīnas. No tām 119 ir Toyota markas, no kurām savukārt 50 ir iepriekšējais Corolla Verso modelis, bet pārējās ir jaunais Verso. Mums ir arī vairākas Peugeot mašīnas, jo brīdī, kad mums steidzami vajadzēja paplašināt autoparku, citu mārku modeļi, tostarp Toyota, nebija tik ātri un vajadzīgajā skaitā pieejami. Autoparkā ir arī divi Toyota Hiace minibusiņi.
Vai Corolla Verso ir atbilstošs auto taksometra funkciju veikšanai?
Varu teikt, ka Corolla Verso ir ideāls modelis, jo tajā apvienoti trīs taksometru biznesā nepieciešamie parametri — ietilpība, uzticamība un cena. Šie modeļi nav nedz par lielu, nedz par mazu, ir ērti iekāpšanai un bagāžas novietošanai. Turklāt auto iegādes un ekspluatācijas izmaksas ir ļoti pieņemamas. Pirmajām Toyota automašīnām nobraukums jau sasniedz vairāk nekā 200 tūkst. km. Mūsuprāt, gan Corolla Verso, gan arī Verso apliecina mūsu izvēles pareizību, tas ir pārbaudīts, sadarbojoties ar visiem Toyota autorizētajiem dīleriem Rīgā.
Kādi priekšnoteikumi tika ņemti vērā, veidojot BalticTaxi autoparku?
Viens priekšnoteikums - mana personīgā pieredze ar Toyota automašīnām. Man bijušas sešas šīs markas automašīnas un ir labs, pozitīvs priekšstats. Otru noteikumu es dēvētu par likteņa sakritību. Uzņēmums darbību sāka 2009. gadā, kad krīze bija pilnā plaukumā, un Toyota bija vienīgais autoražotājs, kas uzreiz varēja vienlaikus piegādāt 50 auto. Arī cena bija ļoti pieņemama. Turklāt, ņemot vērā to, ka ražotājs plānoja izlaist jaunāku Corolla Verso paaudzi, iepriekšējā modeļa auto ieguvām ar ļoti labu aprīkojumu, piemēram, ar lietajiem diskiem, duālajiem gaisa kondicionētājiem, tonētajiem stikliem un citiem papildinājumiem.
Cik kilometru taksometra šoferis vidēji nobrauc mēnesī, un kā jūs raksturotu taksometru ekspluatācijas apstākļus?
Taksometram vidējais nobraukums - no 8 tūkst, līdz 10 tūkst, km mēnesī. Ekspluatācijas apstākļi automašīnām ir visnežēlīgākie. Salīdzinot ar ikdienas autovadīšanu, tā slodze, kas taksometram ir jāiztur, jāpareizina ar trīs parastajām. Te summējas dažādi apstākļi — gan taksometra vadītāja braukšanas stils, gan ātrums, jo, kā zināms, taksistam laiks ir nauda.
Kā tik drastiskos ekspluatācijas apstākļos tiek domāts par degvielas ekonomiju?
Visi BalticTaxi taksometri ir aprīkoti ar gāzes iekārtām. Sākumā mazliet bažījāmies, jo gāze ir visai netipisks degvielas veids šāda veida dzinējiem. Vispirms ar gāzes iekārtu aprīkojām vienu mašīnu, raudzījāmies, kā tā reaģē. Rezultāti bija labi, un gāzes iekārtas uzstādījām visām automašīnām. Tiesa, izvēlējāmies visdārgākās iekārtas, lai būtu pilnībā pārliecināti par kvalitāti un drošību. Iekārtas automašīnām uzstādīja kompānija Intergāze. Gāzes bāka ir novietota rezerves riteņa vietā un neietekmē auto ietilpību. Ja paredzēts garāks brauciens, vadītājs rezerves riteni novieto kur citur. Bez tam jaunajos Verso modeļos rezerves riteņa vispār nav, līdz ar to gāzes bākai vietas ir pietiekami. Gāze ļauj ievērojami taupīt, un tā ir arī videi draudzīgāka degviela, kas ir svarīgi. Piebildīšu, ka aprīkot benzīna dzinēju ar gāzi izmaksā lētāk, nekā pirkt pilnībā jaunu auto ar dīzeļdegvielas dzinēju. Gāzes cena ir teju uz pusi lētāka (vidēji ap 0,40 Ls litrā) nekā benzīns (ap 0,90 Ls litrā) un, rēķinot skaitļos, ietaupījums ir ievērojams. Tāpēc varam piedāvāt klientiem pakalpojumu par izdevīgāku cenu, kas ir aptuveni 10% zemāka nekā mūsu konkurentiem.
Vai taksistiem pašiem patīk šī benzīna - gāzes sistēma?
Jā, ļoti. Mums pat ir ieviests disciplinārsods - ja izdarīts kāds pāridarījums automašīnai, tad kā sods tiek piemērota šofera pārsēdināšana uz mašīnu, kas nav aprīkota ar gāzi (ir daži jaunie Verso, kam tas vēl nav izdarīts). Tad šoferi ir ļoti bēdīgi (Smejas).
Kāds ir vidējais gāzes patēriņš?
Vidēji uz 100 km nepieciešami 10-11 litri gāzes. Viss atkarīgs no braukšanas stila un apstākļiem: pilsētā patēriņš ir lielāks, ārpus pilsētas — mazāks. Uzpildei BalticTaxi lielākoties izmanto Statoil un Lukoil gāzes uzpildes stacijas, kas izvietotas visā Baltijā.
Īsumā — kā tehniski darbojas gāzes dzinējs?
Mašīnu iedarbina ar benzīnu, dzinējs uzsilst līdz noteiktai temperatūrai — aptuveni plus 38 grādiem un tad automātiski pārslēdzas uz gāzi. Maldīgi domāt, ka benzīns nav vajadzīgs un bākā tas var atrasties minimālā daudzumā. Jaunajām, modernajām mašīnām degvielas sūknis atrodas bākā un, kad dzinējs jau darbojas ar gāzi, sūknis turpina strādāt. Ja bākā ir maz benzīna, sūknis darbojas ar lieliem apgriezieniem, jo tam trūkst slodzes un sūknis var ātrāk sabojāties. Ja benzīna ir par maz, sūknis netiek dzesēts, tas ir sauss, pārkarst un var rasties problēmas.
Cik riepu taksometrs nobrauc vienā sezonā?
Uz ziemas sezonu mašīnām tiek iegādātas jaunas riepas, kas tiek pilnībā nobrauktas līdz vasaras sākumam. Tad tiek liktas jaunas vasaras riepas, ar kurām brauc līdz ziemai, kad atkal tiek liktas jaunas, kvalitatīvas ziemas riepas. Mums ir labs piegādātājs, kas piedāvā „maksimālu kvalitāti par minimālu cenu”. Savukārt, rūpējoties par auto tehnisko drošību, sadarbībā ar apdrošināšanas kompāniju BTA Insurance company SE esam noslēguši tā dēvēto „bedru KASKO”. Baltic Taxi veic arī stingru taksometru vadītāju apmācību.
Jā, apmācības ir obligāts priekšnoteikums ikvienam, kas te vēlas strādāt. Piemēram, neraugoties uz to, ka cilvēkam ir autovadītāja apliecība un stāžs, ir jāpārliek eksāmens ceļu satiksmes noteikumu pārbaudei. Izrādās, ka 10 - 20% topošo taksistu šis eksāmens sagādā problēmas. Obligāts ir braukšanas tests, kad pieredzējis vadītājs brauc līdzi jaunajam vadītājam un seko līdzi visos procesos — sākot no pasūtījuma saņemšanas, adreses atrašanas, piebraukšanas utt.
Vai automašīnās tiek izmantotas navigācijas sistēmas adrešu atrašanai?
Paļaujamies tikai uz kartēm, pašu pieredzi un savstarpējo komunikāciju. Mums ir sadarbība ar Valsts Zemes dienestu, kas sniedz pašu jaunāko informāciju, izmantojam arī izdevniecības Jāņa sēta izdotās kartes. Taksists nevar paļauties uz elektronisku navigāciju, jo katra šāda sistēma maršrutus izstrādā pēc saviem algoritmiem, un ne vienmēr tas ir taksistam un klientam izdevīgākais variants. Bieži vadītājs arī jautā klientam, kā viņš parasti brauc uz galamērķi, un cenšas ievērot klienta norādījumus.
Tālākā vieta, kur braukts ar Baltic Taxi taksometru?
Līdz šim tālākais brauciens bijis uz Madridi, arī Nicu, Romu. Tas bija pērn pavasarī, kad lidostas bija slēgtas Islandes vulkāna izvirduma dēļ. Regulāri braucām uz Tallinu un Viļņu. Mūsu uzņēmums arī piegādā pasažieru aizkavēto bagāžu un šajā saistībā bieži nākas braukt pa visu Baltiju.
Taksometru vadītāja ikdienā noteikti gadās arī pa kādam kuriozam.
Dažādi sīki pārpratumi, starpgadījumi ir bieži, piemēram, veiksmīgs mēģinājums aizņemties no taksometra vadītāja naudu un aizbēgt nesamaksājot. Reiz bija gadījums, kad klients, piebraucot pie mājas, teicās ieskriet pēc naudas, kā ķīlu atstājat somu. Taksists gaida, klients nenāk un nenāk, vēlāk izrādījās, ka somā ir saliktas malkas pagales.
Ņemot vērā to, ka apkalpojat lidostu, kuras dienas ir „vistukšākās” un kuras „vispilnākās” ar pasažieriem?
Tas atkarīgs no dažādiem apstākļiem, piemēram, ja ir slikts laiks, pieaug taksometru pasūtījumu skaits. Augusta vidū, kad bija pamatīgas lietusgāzes, dienas laikā saņēmām un apkalpojām rekordlielu pasūtītāju skaitu — ap 1500 pasūtījumu. Tukšākas mēdz būt pirmdienas pa dienu, savukārt nakts uz pirmdienu ir ļoti noslogota, jo daudzi brauc uz lidostu, lai līdz darbdienas sākumam paspētu nokļūt galamērķī, piemēram, strādājošie Briselē. Piektdienās viņi parasti lido atpakaļ. Mazāk noslogotas ir otrdienas, daļēji — trešdienas.
Cik daudz darbinieku strādā Baltic Taxi?
Mums ir vairāk nekā 400 darbinieku. Uzņēmums attīstās un paplašinās, esam gatavi pieņemt darbā vēl vismaz 50 taksometru vadītāju, bet tas nav viegls darbs. Bez teicamām autovadītāja prasmēm jābūt labai stresa noturībai, labai veselībai, komunikācijas prasmēm. Es, apmācot jaunos darbiniekus, parasti saku: taksometra vadītājam jābūt ar tādu ožu kā sunim — izejot laukā un paostot gaisu, uzreiz jāsajūt — būs šodien darbam veiksmīga diena vai ne. Ir mums puiši un meitenes, kuriem nekad nav problēmu — nedz ar telefonu, nedz ar mašīnu, nedz ar klientiem — strādā un visi ir apmierināti. Un ir tādi, kuriem katru dienu kaut kas notiek — te auto salūzt, te telefons nedarbojas, te klients bijis kašķīgs.
Kā jūs atpūšaties?
Kopš šā gada pavasara beidzot varu izbaudīt svētdienas — nenākt uz darbu (Smejas). Sestdienās gan joprojām turpinu strādāt. Atpūtu man sniedz darbošanās veida maiņa—tie ir dažādi mājas darbi. Reizi gadā cenšos uz nedēļu izrauties uz kādu pasaules vietu, kur mani nevar sazvanīt vai kā citādi „noķert”.
 
 
AMSERV MOTORS ZIŅAS. Nr.2/2011 <33>